Vidste du dette om din aldrende kat?

09. maj 2017

Som katte-ejer har du garanteret oplevet forskellige helbredsproblemer i din kats levetid. Problemerne ændrer sig med alderen, faktisk kan indekatte blive helt op til 20 år. Selvom din kat formentlig er dit kæreste eje, er det naturligvis kun ønskværdigt, at din kat lever længe, hvis den har det godt.

Der er en række symptomer, du selv kan være opmærksom på:

• Katten taber sig, tager meget på og/eller virker oppustet
  • Bliver sløv og uoplagt
  • Kaster op eller får diarré
  • Halter eller bevæger sig besværet
  • Hoster og virker besværet ved vejrtrækning
  • Mister appetitten
  • Får matte øjne eller pels

Oplever du en af ovenstående symptomer, bør du hurtigst muligt kontakte en dyrlæge. Jo hurtigere sygdomme opdages og behandles, jo bedre er chancen for helbredelse.

Nogle sygdomme viser sig oftere end andre

Sundhedsproblemer kan naturligvis have forskellige karakter, nogle mere alvorlige end andre. Via forskellige undersøgelser er forskerne kommet frem til, at disse sygdomme hyppigt rammer senior katte:

• Cancer, i særdeleshed leukæmi og bryskræft
  • Sygdom i mund eller svælg fx tandkødsbetændelse og tandsten
  • Slidgigt
  • Nyre, blære eller lever svigt
  • Hjertekar sygdomme
  • Livmoderbetændelse
  • Sukkersyge

En tilstand som tandsten eller tandkødsbetændelse kan relativt simpelt behandles, og er derfor ikke en livstruende sygdom.

Sundhedsproblemer som cancer og hjerteproblemer derimod er af en meget alvorligere karakter. En ældre kat vil typisk ikke kunne holde til en stor og omfattende operation i fuld narkose. Rammes din senior kat af alvorlig og livstruende sygdom bør du rådføre dig med en dyrelæge, der vil vide hvad den mest hensigtsmæssige løsning er.

De 5 mest almindelige sygdomme igennem kattens liv

Ikke alle sygsomme er alvorlige og kræver længerevarende behandling. De 5 mest almindelige og tilbagevende er:

1. Opkast

Opkast hos katte er meget almindeligt, da det nemt kan skyldes noget, som katten har spist. På den anden side kan det også skylde mere alvorlige sygedomme, som kan efterlade kan dehydreret, derfor skal du høje nøje øje med katten.

1. Lopper

En udekat har stor chance for at få lopper. Stort sæt alle udekatte har lopper en eller flere gange i løbet af deres levetid.  Ifølge netdyrdoktor.dk findes der 2.000 forskellig slags loppearter i Danmark. En hunloppe lægger 40-50 æg ad gange. Og hun formerer sig voldsom i løbet af 2 måneder.

Måden dyrlægen konstaterer, om katten har lopper, er ved at køre en børst fra nakken ned mod halen. Lægger du et stykke hvid papir under kattens halen, vil du se små sorte efterladenskaber. Se eventuelt mere på netdyrlægen.dk.

1. Bændelorm

Ofte er det svært at se symptomer på bændelorm, derfor bliver katte heller ikke generet af det. I visse tilfælde kan der opstå vægttab og/eller opkast. Den nemmeste måde at finde ud af, om katten har bændelorm er, ved at holde øje med kattens afføring. Bændelormen vil komme ud i mindre stykker, da den aldrig kommer ud i et langt stykke. Bændelorm behandles i samarbejde med lægen med medicin.

1. Diarré

Ligesom med opkast kan diarre forårsages af mange forskellige ting. Her skal du være opmærksom på, om kattens diarre varer en dag, en uge eller en måned. Kontakt altid lægen hvis du er i tvivl.

1. Øjn-problemer

Grå stær, traumer, virus, betændelse og andre sygedomme kan forårsage øjenproblemer hos katte. Vær opmærksom på, om øjnene er mere våde end sædvanligt, ser de røde ud, oplever katte irritation og kløen.

Hvad skal du som katteejer være opmærksom på ved sygdoms symptomer?

Du kender din kat, derfor vil du også hurtigt bemærke en ændring i dens adfærd. Måske spiser den mindre, drikker vand hele tiden, virker træt eller ønsker pludselig ikke kontakt. Alle ting er tegn på mistrivsel, vær derfor opmærksom og søg dyrelæge hvis din kat udviser den type opførsel.