Sådan forebygger du flåtbid

05. jul 2017

Fakta: Der findes ca. 850 arter af flåter. Flåter er spindlere, derfor er de tættere relateret til edderkopper og skorpioner end insekter.

Hvorfor er flåter så farlige?

Flåter er nogle af de mest almindelige parasitter på hunde, og i langt de fleste tilfælde er de helt uskadelige. Nogle er dog bærere af farlige sygdomme, som de kan smitte både hund og ejer med. Den mest omtalte sygdom, som er forbundet med flåter, er den såkaldte borreliainfektion. Nogle fakta om Borrelia er:

1. Kun 2 % af alle flåtbid resulterer i borreliainfektion
  2. Hunde såvel som mennesker kan godt få infektionen mere end en gang
  3. Sygdommen behandles med antibiotika
  4. Sygdommen er svær at diagnosticere
  5. Forebyggelse er bedre end behandling, da hunden efter endt behandling stadig er bærer af borrelia bakterien og kan medvirke til, at smittede flåter kan sprede bakterien.
  6. Sygdommen kan overføres fra hund til menneske ved, at flåten bider sig fast i mennesket.

Ad. 4 så er sygdommen svær at diagnosticere, fordi symptomerne på infektionen minder meget om andre sygdomme.

Hvad er symptomerne på borrelia?

Hvis du mistænker din hund for at være blevet smittet med borrelia, bør du se efter, om din hund har feber, hævede lymfeknuder, ømhed og evt. lammelse af ansigtsnerven.

Har du en mistanke, bør du selvfølgelig også tjekke grundigt efter, om du eller din hund har flåter siddende på jer.

Sådan undgå du, at din hund bliver bidt

Som ejer kan du selv gøre lidt for at forebygge, at din hund bliver smittet. Du kan således sørge for, at:

1. Fjerne flåten hurtigt. Har flåten siddet i mindre end 24, er risikoen for, at flåten har overført bakterien helt minimal. Tjek derfor altid din hund grundigt, hvis den har løbet i højt græs eller lyng, hvor flåter oftest sidder.
  2. Der findes adskillige midler, der beskytter imod flåtbid. Dem kan du med fordel bruge.
  3. Vaccinér din hund. Det er det mest effektive råd. Hunden skal vaccineres to gange med tre ugers mellemrum og efter det en gang om året.

Det var kort om de tiltag, du kan tage for at minimere risikoen for, at din hund bliver inficeret med borrelia.

Råd fra dyrelægen

Vi har været forbi Østergaard Dyreklinik for at høre om deres erfaring med flåtbid. Finn Østergaard fra Østergaard Dyreklinik fortæller: ”Flåter kan overføre både TBE, anaplasma og den mest kendte, borrelia bakterie. Derfor skal man altid huske at tjekke sine kæledyr for flåter, efter de har været ude i terræn. Jo kortere tid, flåterne har sidder på, jo mindre er risikoen for, at de overfører sygdomme. Det er i sær i sommermånederne, at risikoen for flåtbid er stor. Ellers er det bedste, man kan gøre faktisk det, I selv er inde på. Tjek hunden jævnligt og fjern opdagede flåter – korrekt. Vi anbefaler desuden, at du bruger spot-on produktet Bayvantic til at beskytte din hund mod flåtbid. Ellers er deciderede vaccinationer også en mulighed. Man skal dog være opmærksom på, hvad vaccinationen beskytter imod. Vaccinationen mod borrelia beskytter således ikke for nogen af de andre sygdomme, flåterne bærer. For fuld beskyttelse mod flåtbid, skal de suppleres med andre vacciner.