Vaccination er vigtig

01. nov 2019

For at passe ekstra godt på din hund og undgå unødige sygdomme, er det vigtigt, at du husker at vaccinere den. Der findes en række sygdomme, som hunde skal vaccineres mod. Præcis ligesom vi mennesker vaccinerer os. Men det kan måske være svært at finde hoved og hale i hvilke vacciner, der er nødvendige at give din hund. Nogle af de vigtigste vil her blive listet op.

Det skal du vaccinere mod

Der findes en lang række sygdomme, du kan vaccinere din hund mod, og faktisk afhænger det også fra race til race, hvad hunden skal vaccineres mod. Dog er der en række fællesnævnere, som det er vigtigt, der vaccineres mod. Herunder kommer smitsom leverbetændelse, rabies, parainfluenza og parvovirus.

Kennelhoste

Kennelhoste er en ting, der er kendt blandt hundeejere. Det er en sygdom, der er meget smitsom, og det smitter gennem tæt kontakt. Derfor ses det ofte optrædende i større forsamlinger, hvoraf navnet også kommer. For at imødegå denne sygdom, anbefales det, at din hund vaccineres mod hosten. Mange steder sættes det også som et krav, at din hund er vaccineret, før du må tage den med.

Søg hjælp og vejledning

Som sagt kan det være en jungle at skulle finde rundt i alle vaccinationsprogrammerne. Hvad er nødvendigt for min hund? Hvad anbefales der, at racen vaccineres mod, og er der vacciner, der kræver revacciner? Det kan være svært at holde styr på alt det selv, og derfor anbefales det, at du går i samråd med en dyrlæge, der kan hjælpe dig til at holde styr på alle vaccinerne, og som kan sørge for, at din hund bliver helt korrekt vaccineret og beskyttet mod sygdomme på bedste vis.