Hvorfor skal dit dyr have kiropraktik?

24. mar 2020

Dette indhold er sponsoreret.

Mange dyr kan få brug for at blive behandlet med kiropraktik. Især heste og hunde kan nyde godt af sådanne behandlinger. Derfor får du her et indblik i, hvad det er, og hvorfor det er godt for dit dyr.

Hvad er en kiropraktisk behandling?

Kiropraktik er behandling af kroppens led for at opnå korrekt og naturlig bevægelse. Behandlingen i sig selv består i at undersøge alle knogler og led af hestens eller hundens skelet. Dertil bliver led med nedsat bevægelse manuelt trykpåvirket uden medicin. På den måde stimuleres nervesystemet, og dyret opnår igen fuld bevægelighed, så det igen kan bruge sin krop optimalt. Inden en kiropraktisk behandling skal dyrets generelle sundhed undersøges grundigt for at vurdere, om der er behov for behandlingen. Derfor foregår kiropraktik oftest som en del af en samlet dyrlægeundersøgelse.

Giv dit dyr et liv uden smerter

Bevægelsesfrihed er vigtigt for dit dyrs liv og velvære, så det kan slippe for smerter. Derfor er det godt at få undersøgt, om din hund eller hest har brug for kiropraktik, så du er sikker på, at den har det godt. Mange hunde har eksempelvis smerter i ryggen, hvilket kan afhjælpes eller forebygges med en behandling hos en kiropraktor. En sådan behandling kan også hjælpe mod gigt, forebyggelse af skader, tørre øjne hos hunde og mere. Det er altså godt for mange ting!

Vælg den rette dyrlæge

Hvis et dyr skal behandles med kiropraktik, er det vigtigt at dyrlægen har et dybdegående kendskab til dyrets anatomi inden behandlingen. Det er derfor også vigtigt, at du vælger den helt rette dyrlæge til behandlingen af netop dit dyr, så de opnår det bedst mulige resultat. På den måde kan du nyde mange flere år med din firbenede ven.