Sådan vælger du den rette dyrlæge

21. okt 2021

Dette skal du se efter, når du skal købe hest

For mange kan det være en stor beslutning at købe en hest, på samme måde som det er at købe en hund, kat eller andet. Det er nemlig et levende væsen, der kræver pleje og god behandling, for at det skal trives godt, men på samme tid er det også et nyt familiemedlem eller en ny ven. Netop dette kan lede til mange bekymringer. Men griber du hestekøbet ordentligt an ved at få en professionel til at tjekke dens adfærd og tilstand, kan du hurtigt spare dig selv for mange bekymringer. Du bør også selv være opmærksom på din hest, når den er i sit naturlige miljø: Hvordan trives den? Hvordan ser hovene ud? Mærk altid grundigt efter!

Hvorfor skal din hest vaccineres?

Din hest skal vaccineres, da det er med til at beskytte den mod diverse sygdomme. Vaccinationen hjælper nemlig hesten med at opbygge et højt indhold af antistoffer i blodet, hvilket beskytter den mod sygdommen, hvis den nu skulle imødekomme den. Et føl vaccineres to gange med 1-4 måneders mellemrum og herefter vaccineres den 5-6 måneder efter, som er basisproceduren. Hvor ofte den hest skal vaccineres herefter, og hvad den skal vaccineres imod, afhænger meget af det miljø hesten trives i.

Sådan vælger du den rette dyrlæge

Når du skal have valgt en dyrlæge, er det en god ide at gøre dig nogle overvejelser inden. F.eks. bør du vælge en dyrlæge, der er vant til at arbejde med dit dyr. Kan du finde en lokal dyrlæge er det også en stor fordel, da du sparer penge på transport. Ofte er det også vigtigt, at du faktisk vælger en dyrlæge, som dit dyr viser god adfærd overfor. Det skaber nemlig tryghed for både dig, dit dyr og selve dyrlægen.