Vejledning: så tit bør din kat vaccineres

24. mar 2020

Dette indhold er sponsoreret.

Det anbefales, at alle katte vaccineres, fra de er killinger og gennem hele voksenlivet. På denne måde sikrer du din kat den bedste dækning. De fleste opdrættere vil have sørget for kattens første vaccine, inden den er 12 uger gammel. Den danske dyrlægestand anbefaler, at alle katte får en kernevaccination efter 8, 12 og 16 uger. Det anbefales, at en indekat kan nøjes med at blive revaccineret mod sygdommene i kernevaccinationen hvert tredje år. Har du en kat, der er meget ude, eller går du på udstillinger med din kat, anbefales det, at den revaccineres mod influenzasygdomme hvert år.

Hvorfor bør du få din kat vaccineret?

Både hunde og katte vaccineres for at forebygge flere forskellige sygdomme og mulige dødsfald. Specielt hvis du har en udekat, vil der være risiko for, at den bliver smittet med forskellige sygdomme. Killinger modtager antistoffer fra deres mor, mens de får mælk. Disse antistoffer gør dem immune og beskytter mod forskellige sygdomme, indtil de er ca.14 uger. Derefter har de brug for deres egen vaccine som beskyttelse. En vaccination vil holde din kat sund og rask. Vaccinerne påvirker kattens immunsystem og gør den modstandsdygtig overfor de sygdomme, den er blevet vaccineret for.

Bliver min kat syg efter vaccination?

Er du i tvivl om, hvordan vaccination af kat foregår? Du behøver ikke være nervøs for efterfølgende sygdom, når din kat er blevet vaccineret. De fleste katte klarer en vaccination fuldstændig uden bivirkninger, og det vil din formegentligt også gøre. Dog er der nogle katte, der vil opleve en allergisk reaktion omkring stikket eller de vil have et døgn eller to, hvor de spiser lidt mindre end normalt og måske bare er lidt stille.