Dette laver en dyrlæge

30. mar 2022

Hvad kan jeg forvente, når jeg kommer til dyrlægen?

Hvis du for nyligt har anskaffet dig et nyt kæledyr, og derfor ikke kender til de ydelser og behandlinger, som dyrlægen tilbyder, kan du her blive lidt klogere. En dyrlæge tilbyder nemlig rigtig mange former for behandlinger, dog er der stadig forskel på de enkelte dyrlæger – Nogen har en stor praksis og kan derfor tilbyde flere behandlinger, eksempelvis operationer, mens andre ikke har så stor en praksis.  Nogle af de ydelser, du kan forvente hos en dyrlæge er sundhedsundersøgelser, sterilisation, kastration, vaccinationer, tandbehandlinger, røntgen og eventuelt flere, alt afhængigt af den enkelte dyrlæge.

Kend dit kæledyr

Det er vigtigt at kende sit kæledyr godt, for at kunne opdage sygdomme og symptomer hurtigt. Herefter kan du vurdere, om dyret skal se en dyrlæge, hvis du har mistanke om sygdom. De fleste dyrlæger har også et dyrehospital, hvor dit kæledyr kan blive indlagt eller opereret, så personalet kan holde øje med dit dyr, mens det har behov for overvågning. Alt efter, hvilke muligheder der er af dyrlæge i dit område, kan det være en fordel at vælge et dyrehospital og en dyrlæge, der har flere muligheder for behandling, skulle uheldet være ude. Så kender personalet dit dyr, og kan hurtigt hjælpe med et behandlingsforløb.

Gå regelmæssigt til dyrlæge

Det er vigtigt at kende til dit dyrs sundhed. Derfor anbefaler dyrlægerne, at du tager dit kæledyr til dyrlæge én gang om året for kontrol. Især ved voksne dyr, anbefales det med et sundhedstjek, for at opdage eventuelle sygdomme, mens det endnu er muligt at behandle dem. Mange vælger også at vaccinere deres dyr årligt for at forebygge mod sygdomme. Der er ikke nogen lov omkring hvor ofte dit kæledyr skal se en dyrlæge, men det er en god ide at gøre det regelmæssigt for at være på den sikre side.

Dyrlæge