Hvad skal du huske, når du anskaffer dig en hund?

07. jul 2020

Dette indlæg er sponsoreret.

Bedre sent end aldrig holder i enormt mange sammenhænge, hvor det drejer sig om at undgå ubehagelige oplevelser, og når det kommer til din hund og dyrlægetjek, gør det bestemt også! Få din hund tjekket ved dyrlægen hurtigst muligt og slip for ubehagelige overraskelser tidligt i din hvalps hundeliv. Når du får din hvalp tjekket tidligt, får du hurtigt et overblik over ting, du eventuelt skal være opmærksom på, hvilke vaccinationer, du skal have foretaget, og din dyrlæge kan helt sikkert også give dig en masse gode råd med på vejen, hvis du skulle være førstegangs hundeejer.

Vaccinationer og lovmæssige krav til din hund

Gennem en del års diskussion om, hvorvidt man vaccinerer sine kæledyr for meget eller for lidt, er man i Europa nået frem til nogle generelle anbefalinger vedrørende vaccinationer af hunde. Anbefalingerne siger, at hvalpen gerne skal vaccineres, når den er 8, 12 og 16 uger gammel. Hvis tæven, altså hvalpens mor, er blevet vaccineret, vil den overføre et passivt immunforsvar med antistoffer til hvalpene gennem råmælken. Dette passive immunforsvar vil beskytte hvalpen i hvert fald de første 12 uger, hvorefter det vil begynde at aftage. Derfor er det klogt at få sin hvalp vaccineret, når den runder de 16 uger for at sikre, at den har sit eget aktive immunforsvar.

Med denne vaccine vil hvalpens immunforsvar også nedbryde den sidste rest af antistoffer fra moderen og derefter selv opbygge dets eget system af antistoffer. Hunde vaccineres primært mod fem sygdomme, hvorefter man efter eget valg eller behov kan vælge flere vaccinationer til, herunder bl.a. vaccinationer mod rabies og borrelia. Der vaccineres som oftest mod følgende fem sygdomme:

• Smitsom leverbetændelse
  • Parvovirus
  • Hundesyge
  • Leptospirose
  • Kennelhoste

Tag til tjek med din hund jævnligt

En hund ses for langt de flestes vedkommende som et medlem af familien, der da også skal passes, plejes og behandles derefter. Har man ikke det rette kendskab, kan det være svært at vide, hvornår noget hos hunden er, som det ikke plejer eller bør være. En hund kan ikke på samme måde fortælle, hvornår noget gør ondt, hvorfor det kan være en rigtig god idé jævnligt at tage din hund til tjek hos din dyrlæge. Dermed sørger du for altid at have din hunds helbred for øje, og du sikrer, at din hund ikke går rundt med smerter, der nemt kan lindres.