Flåten er husdyrets fjende

11. mar 2019

Det skal du vide om flåter

Har din hund været udsat for et trælst flåtbid? I så fald er risikoen lille for, at hunden bliver smittet – det ændrer dog ikke på, du altid skal være opmærksom på eventuelle flåtbid på dit husdyr, idet sygdommene forårsaget af biddene kan være meget alvorlige og svære at behandle for dyreklinikken.

Pas på flåterne!

Selve flåtbiddet er ikke i sig selv altid farligt – men dit husdyr kan være så uheldig, at biddet er inficeret med mikroorganismer, der i værste fald kan medføre alvorlige sygdomme. Fælles for sygdommene er, at risikoen på smitte som regel kun forekommer, hvis flåten har siddet på hunden i mindst 24 timer. Husk derfor at gennemse pelsen på din hund efter hver gåtur. Flåter kan nemt gemme sig, så sørg endelig for at børste pelsen grundigt igennem, når du tjekker din hund. Skulle en flåt have sat sig fast på hunden, er det vigtigt, du får den fjernet, for at mindske risikoen for sygdomme. Det gør du lettest ved først at smøre eller duppe noget på flåten, inden du trækker den ud med en pincet, som du holder så tæt mod huden som muligt.

Symptomer på sygdomme

Borreliose, anaplasmose og TBE er de flåtbårne sygdomme, der findes hos hunde i Danmark. Feber, træthed, halthed, lammelse og usikker gang kan være symptomer på, at Borrelia-infektionen har udviklet sig til en klinisk sygdom. Symptomer på anaplasmose er blandt andet nedstemthed, træthed, vægttag, feber, ledsmerter og halthed. Det er meget sjældent, at hunde bliver smittet med TBE, men kontakt altid en dyreklinik, hvis du har spørgsmål til din hunds symptomer.

Er dit husdyr vaklende, eller har ledsmerter eller feber som konsekvens af et flåtbid, så kontakt en dyrlæge i dag. I Beder behandler Østergaards Dyrehospital mange forskellige dyr for tægebid. Du kan altid finde en dyreklinik eller dyrehospital i dit område via nettet.