Få tjekket din hund hos dyrlægen

09. feb 2022

Husker du at få tjekket din hund hos dyrlægen?

Hunden er et medlem af familien, og derfor er det vigtigt at passe ekstra godt på de firbenede venner.

Få en årlig sundhedsundersøgelse

Der er mange fordele ved at få hunden undersøgt regelmæssigt, men den vigtigste er dog, at det giver dyrlægen mulighed for at få øje på sygdomme i god tid, så der er større chance for at hunden kan komme sig fuldt. Mange sygdomme er ikke synlige uden en baggrund som dyrlæge, og det er derfor vigtigt at dyrlægen får set hunden regelmæssigt, så der kan følges op på eventuelle tegn eller symptomer på sygdom.

Hvornår skal din hund til dyrlæge?

Som hvalp skal hunden til dyrlæge, når den får sit nye permanente hjem, hvilket typisk sker omkring 8-ugers alderen. Her gennemgår den en klinisk sundhedsundersøgelse. Ved en sundhedsundersøgelse bliver hvalpen vejet for at se, om den følger den normale vægtkurve for sin race og alder. Derudover tjekker dyrlægen hvalpens øjne, ører, pels, poter, lymfeknuder og mundhule for eventuelle uregelmæssigheder eller tegn på sygdom.

Voksne hunde siges, at skal til en årlig sundhedsundersøgelse for at følge op deres generelle sundhed. Ældre eller senior hunde skal som regel til dyrlæge lidt oftere, og der anbefales det at lave en plan med dyrlægen om, hvor ofte det er nødvendigt at få hunden tjekket.

Skal min hund vaccineres?

Det anbefales, at alle hunde bliver vaccineret. De skal gerne få deres tre første vaccinationer allerede som hvalpe, hvor de vaccineres mod blandt andet mod hundesyge og smitsom leverbetændelse. Når hunden er voksen, skal nogen vaccinationer vedligeholdes årligt, mens andre kun skal gives hvert 3. år. Her kan dyrlægen give anbefalinger til den enkelte hund, hvis nogen vaccinationer er mere aktuelle end andre, alt efter hundens generelle sundhed.

Det kan altså nemt kombineres at tage hunden til dyrlæge for sin årlige vaccination, og samtidig få lavet en sundhedsundersøgelse, så dyrlægen kan følge hundens udvikling.