Derfor er det vigtigt at vaccinere sin hest

20. mar 2019

Derfor skal du vaccinere din hest

Din hests sundhed er uhyre vigtig og skal altid tages alvorligt. Ved at vaccinere din hest beskytter du den mod farlige sygdomme som eksempelvis influenza, stivkrampe og virusabort. Når du vaccinerer din egen hest, er du også med til at beskytte resten af Danmarks heste, fordi hesten gøres i stand til at modstå bakterierne fra diverse sygdomme med vaccinationen – derfor er den ikke til smittefare for andre heste. Hvis din hest skal deltage i konkurrencer eller løb, er der specielle krav til vaccination af din hest. Læs med her, og bliv klogere på hvorfor du skal vaccinere din hest.

Hvorfor skal man vaccinere sin hest?

Der er mange forskellige grunde til at vaccinere sin hest, men den største grund er, at faren for hestens helbredsmæssige tilstand bliver mindre. Hvis en hest uden vaccination får influenza, kan det medføre, at hesten får sygdomme af alvor karakter, der ikke lige forsvinder igen. Stivkrampen har en meget mere direkte følge – nemlig at op til 50 % af de heste, som ikke er vaccineret og får stivkrampe, dør.

Hvilke risici følger med vaccination af hesten?

Der gives meget ofte vaccinationer, og som regel er der ingen risici. Dog kan der i enkelte tilfælde være nogle bivirkninger, som er listet her:

• Et føl reagerer ofte anderledes end en fuldvoksen hest. En af bivirkningerne hos føl kan derfor være øget træthed og feber. Derfor bør man sørge for, at ens føl hviler sig resten af den dag, det bliver vaccineret.
  • Anafylaktisk chok:
    Fuldvoksne heste kan reagere på vaccinationen ved at få et anafylaktisk chok. Heste rammes af dette chok, hvis de reagerer på det bærestof, som er i vaccinen. Hvis din hest får et anafylaktisk chok, skal du kontakte din dyrlæge, så hesten kan komme i behandling med det samme.
  • Byld på grund af vaccination:
    Din hest kan udvikle en byld der, hvor den har fået indsprøjtet vaccinen.

Overordnet er der ikke særligt mange heste, der oplever bivirkninger sammenlignet med, hvor mange vaccinationer der dagligt finder sted. Du skal dog altid kontakte dyrlægen, hvis hesten får feber eller virker sløj på nogen måde efter vaccination. Det er også dyrlægens arbejde at kende til vaccinationsstatusser og udføre vaccinationen. Kontakt derfor din fortrukne dyrlæge, hvis du ønsker vaccination af hesten.